Werken aan je gezondheid: van A naar Beter

Hoe kun je er nu het beste voor zorgen dat je je gezondheid steeds een stukje verbetert? Gezond leven en worden is natuurlijk niet iets wat je van de één op andere dag kunt veranderen. Daarom is het het beste om dit met een lange termijn focus stap voor stap aan te pakken: van A naar Beter. In deze blog vind je dan ook een aantal concrete tips waar jij mee kunt beginnen als je aan je persoonlijke gezondheid wilt gaan werken.

Maak een einde aan slechte habits

Deze stap is natuurlijk niet voor iedereen van toepassing, maar wel essentieel wanneer je een goed begin wilt maken met je gezonde(re) levensstijl. Rook je wel eens een sigaretje? Dan is het nu de hoogste tijd om een einde te maken aan die habit. Stoppen met roken kan heel moeilijk zijn, vooral als je op dagelijkse basis rookt. Je stopt namelijk niet zomaar met een gebruik of ritueel. Roken is een verslaving. Lukt het je niet zelf om met roken te stoppen? Schaam je daar dan niet voor. Er is voldoende hulp beschikbaar die je op weg kan helpen en een einde kan maken aan dit gedrag. Denk aan nicotine pleisters of -kauwgom, maar ook aan psychologisch hulp bij het afkicken van de sigaretten.

Naast roken is ook stoppen met drugs essentieel voor een gezondere levenswijze. Wellicht slik je wel eens een pilletje als je een feestje bezoekt of geniet je dagelijks van een joint. Hoe onschuldig het ook lijkt, deze middelen kunnen zeer nadelige invloeden op je leven hebben. Zoek ook voor deze habits gepaste hulp. Bijvoorbeeld bij de Belgische verslavingszorginstelling SolutionS.

Verder kun je ook grote stappen zetten op het gebied van alcohol. We vergeten dit onderwerp vaak, want het drinken van een goed glas cava bij de borrelhapjes of een biertje tijdens het kijken van voetbal zit zo in onze cultuur verweven. Echter, door te stoppen met alcohol of je alcohol inname drastisch te verlagen kun je heel veel winst behalen. 

Gezond eten en veel bewegen

Nu je de eerste stappen hebt gezet door te breken met je slechte gewoontes en/of verslavingen is het tijd om aan herstel te werken. Namelijk door het samenstellen van het juiste dieet en door meer te gaan bewegen. Door je eetpatroon aan te passen op jouw lichaam en meer gezonde en verse ingrediënten aan je maaltijd toe te voegen, zul jij je al snel stukken fitter voelen. En dat komt goed van pas, want als je meer energie hebt is het naar de sportschool gaan ook gelijk een stuk makkelijker voor elkaar te krijgen!

Om deze stappen goed vol te kunnen houden is het belangrijk dat je een trainingsschema of sport vindt die bij jou past. Ook kun je de hulp van een diëtist of coach inschakelen om een realistisch en lekker voedingsschema op te stellen.


Met de juiste hulp kom jij heel snel van A naar Beter!